مراد از اهل بیت پیامبر چه کسانی هستند
در این قسمت از این نوشتارمی خواهیم با اقتباس از بزرگترین کتاب اعتقادی، فقهی و علوم حدیثی اهل سنت صحیح مسلم از زبان همسر پیامبر عایشه (رض) اثبات کنیم که منظور خداوند تبارک تعالی از اهل بیت همان خمسه طیبه هستند آن کسانی که با توجه به حدیث ثقلین هم وزن و هم طراز قرآن بوده و تا روز قیامت نیز از قرآن جدا شدنی نیستند.
روایت صحیح مسلم: قَالَتْ عَائِشَةُ خَرَجَ النَّبِیُّ (صلى الله علیه وسلم) غَدَاةً وَعَلَیْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ مِنْ شَعْر أَسْوَدَ فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ جَاءَ الْحُسَیْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا ثُمَّ جَاءَ عَلِیٌّ فَأَدْخَلَهُ ثُمَّ قَالَ (إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا.)
عائشه گفت : رسول خدا صبحگاهی از خانه بیرون رفتند و بر دوش ایشان عبایی خط دار از موی سیاه بود ؛ پس حسن بن علی به نزد ایشان آمد ، پس او را ( در عبا) راه دادند ؛ سپس حسین آمد پس او را هم راه دادند ؛ سپس فاطمه آمد پس او را نیز راه داد ؛ سپس علی آمد ؛ پس او را نیز راه داد ؛ سپس فرمودند : خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما خداندان ( پیامبر ) بزداید و شما را پاک و پاکیزه بگرداند .
( صحیح مسلم ، ج7 ، ص130 ، ح 6414 ، کتاب الفضائل باب فضائل أهل البیت (
سند بعدی:
صحیح البخاری عن ابن عبّاس ـ فی قَولِ اللّهِ عز و جل :قَالَ سَعیدُ بنُ جُبَیرٍ : قُربى آلِ مُحَمَّدٍ (صلى الله علیه و آله)
صحیح البخاری : ج 4، ص 1819 ،ح 4541 .
سنن الترمذی : ج 5 ،ص 377 ،ح 3251 .
السنن الکبرى للنسائی : ج 6 ،ص 453 ،ح 11474 .
در 3 سند بالا می فرماید که قربی، همان آل رسول الله هستند.
واقعا آل پیغمبر چه کسانی هستند آیا شامل زنان پیغمبر نیز می شود؟
جواب:خیر
دلیل اول اینکه عایشه (رض) فرمود: هیچ آیه ای در شان ما نازل نشده است.
حدثنا موسى بن إسماعیل حدثنا أبو عوانة عن أبی بشر عن یوسف بن ماهک قال کان مروان على الحجاز استعمله معاویة فخطب فجعل یذکر یزید بن معاویة لکی یبایع له بعد أبیه فقال له عبد الرحمن بن أبی بکر شیئا فقال خذوه فدخل بیت عائشة فلم یقدروا فقال مروان إن هذا الذی أنزل الله فیه { والذی قال لوالدیه أف لکما أتعداننی } . فقالت عائشة من وراء الحجاب ما أنزل الله فینا شیئا من القرآن .
از یوسف بن ماهک نقل شده است که معاویه بن أبى سفیان، مروان را به حکومت حجاز منصوب کرده بود، مروان خطبه خواند و در آن از یزید بن معاویه نام برد تا براى حکومت بعد از پدرش از مردم بیعت بگیرد. عبد الرّحمن بن أبى بکر چیزى گفت، مروان گفت: او را بگیرید. عبد الرّحمن وارد خانه ی عایشه شد و آنها نتوانستند او را دستگیر کنند. مروان گفت: او کسى است که خداوند این آیه را درباره او نازل کرده است: و آن کسی که به پدر و مادر خود گوید:اف بر شما، آیا به من وعده مىدهید که زنده خواهم شد تا اخر ایه. عایشه از پشت پرده گفت: هیچ چیزى از قرآن را خداوند درباره ی ما خاندان نازل نکرده است.
صحیح بخاری ،جلد 6 ،صفحه 133 .چاپ دار طوق النجاة ، الطبعة: الأولى، 1422هـ ، حدیث شماره 4827.
عایشه (رض) خود ادعا می کند آیه ای در حق ما نازل نشده است آیا هدفتان دشمنان به جز نقض و سرکوب مناقب و ثنای علی (ع) چه چیز دیگری می تواند باشد؟
دلیل دوم این است که جواب این سوال را نیز صحیح مسلم داده است.
فَقَالَ لَهُ حُصَیْنٌ: وَمَنْ أَهْلُ بَیْتِهِ؟ یَا زَیْدُ أَلَیْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ؟ قَالَ: نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ، وَلَکِنْ أَهْلُ بَیْتِهِ مَنْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ، قَالَ: وَمَنْ هُمْ؟ قَالَ: هُمْ آلُ عَلِیٍّ وَآلُ عَقِیلٍ، وَآلُ جَعْفَرٍ، وَآلُ عَبَّاسٍ قَالَ: کُلُّ هَؤُلَاءِ حُرِمَ الصَّدَقَةَ؟ قَالَ: نَعَمْ.
حصین از زید پرسید: اهل بیت او چه کسانی هستند؟ مگر زنان او اهل بیت او نیستند؟
ـ گفت: زنان او اهل خانه او بودند اما اهل بیت رسول الله (ص) کسانی هستند که بعد از او صدقه برایشان حرام است.
ـ حصین گفت: آنان چه کسانی هستند؟
ـ گفت: آل علی و آل عقیل و آل جعفر و آل عباس.
حصین گفت: آیا صدقه بر همه ایشان حرام است؟
ـ گفت: آری.
صحیح مسلم، ج 4 ،ص 1873 ،ح 2408.
فقلنا من أهل بیته نساؤه قال لا وایم الله إن المرأة تکون مع الرجل العصر من الدهر ثم یطلقها فترجع إلى أبیها وقومها أهل بیته أصله وعصبته الذین حرموا الصدقة بعده.
از زید بن ارقم پرسیدند: آیا زنان پیغمبر هم اهل بیت او هستند؟
گفت نه ـ به خدا قسم ـ زن تا مدتی از زمان با مرد است. بعد او را طلاق میدهد و به خانه پدرش رفته و جزء اهل بیت پدر محسوب می شود.
اهل بیت او اصل و جماعت او هستند که صدقه بر ایشان حرام است.
صحیح مسلم ،ج 4 ،ص 1874 ،ح 2408.
سوال: اگر زنان جز اهل بیتند چرا جزء ال ها بیان نکرده اند؟
اگر زنان جز اهل بیتند چرا صدقه بر آنها حرام نیست؟