اجتهاد عمر بن خطاب برخلاف نص صریح قرآن
الله تبارک تعالی ما را به سنت رسول الله که همان روایت و کلام رسول گرامی است، ارجاع می دهد:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ(نساء/59)
اى کسانى که ایمان آوردهاید خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را [نیز] اطاعت کنید پس هر گاه در امرى [دینى] اختلاف نظر یافتید اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارید آن را به [کتاب] خدا و [سنت] پیامبر [او] عرضه بدارید.
حالا ببینیم دیدگاه خلیفه دوم درباره انتقال سنت رسول الله چیست:
سعید بن عبد العزیز، عن إسماعیل بن عبیدالله، عن السائب بن یزید: سمع عمر یقول لابی هریرة: لتترکن الحدیث عن رسول الله (صلى الله علیه وسلم)،أو لالحقنک بأرض دوس ! وقال لکعب: لتترکن الحدیث، أو لالحقنک بأرض القردة وهذا إسناد صحیح.
عمر بن خطاب به ابوهریره!! گفت: نقل حدیث از رسول الله را ترک کن. درغیر این صورت تورا در زمین میمون ملحق می کنم.
سیرأعلام النبلاء( مصدر الکتاب: موقع یعسوب )- فصل فی بقیة کبراء الصحابه- باب ابوهریره- جزء2- ص601 .
آیا عمر در آن 10 سال حکومتش جایی برای انتقال سنت رسول خدا گذاشت؟
پس چگونه مدعیان ادعا دارند که دینشان را به واسطه صحابی از پیغمبر گرفته اند؟
حال ببینیم دیدگاه قرآن درباره کسانی که به دنبال تبعیض و اجحاف در سنت رسول خدا هستند، چه می باشد:
إِنَّ الَّذِینَ یکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیرِیدُونَ أَنْ یفَرِّقُوا بَینَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیرِیدُونَ أَنْ یتَّخِذُوا بَینَ ذَلِکَ سَبِیلًا«150/نساء»
کسانی که خدا و پیامبران او را انکار میکنند، و میخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و میگویند: «به بعضی ایمان میآوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و میخواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند...
أُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُهِینًا«151/نساء»
آنها کافران حقیقیاند؛ و برای کافران، مجازات خوارکنندهای فراهم ساختهایم.