شپش کشتن عمر در نماز
یکی از مسائل بسیار مهمی که بین ما و جماعت مخالفین مطرح است ،این است که آنها معتقدند عمر انسانی پاک و مطهر بوده است و همه اعمال و رفتار وی اسلامی و طبق سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بوده است. در حالیکه در بسیاری از موارد طبق اعتراف خود علمای اهل تسنن بسیاری از اعمال این شخص نه تنها غیر اسلامی بوده، بلکه بدعت در دین می باشد. یکی دیگر از افتضاحاتی که عمر ایجاد کرده است این است که در نماز به جای این حواس خود را به نماز و خداوند جمع کند، شپش های بدن خود را می کشته است که این مطلب در معتبرترین کتب خود اهل تسنن ذکر شده است که در پست به بیان این مطلب می پردازیم.
خداوند می فرماید:قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ . الَّذِینَ هُمْ فىِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُونَ . وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون. المؤمنون/ 1_ 3 .
مؤمنان رستگار شدند . آنها که در نمازشان خشوع دارند . و آنها که از لغو و بیهودگى روىگردانند.
به راستی جناب خلیفه دوم اینگونه در حال نمازش خضوع و خشوع داشته اند؟
چگونه چنین فردی اسلام را به ایران اورده است؟
این مطلب در کتاب مصنف ابن ابی شیبة - چاپ مکتبة الرشد - جلد ۳ - کتاب الصلاة - باب ۶۹۷ الرجل یأخد القملة فی الصلاة - صفحه ۳۵۳ - حدیث ۷۵۴۸ موجود می باشد.
ترجمه حدیث : از عبد الرحمن بن أسود نقل شده است که گفت: عمر بن خطاب، شپشی را در نماز کشت؛ به طوری که خون شپش بر دست او جاری شد.
منابع بیشتر :
۱ ـ کنزالعمال ، جلد ۸ ، صفحه ۲۱۶ ، حدیث ۲۲۶۲۵ ناشر : مؤسسة الرسالة.
۲ ـ جامع الاحادیث سیوطی ، جلد ۲۸ ، صفحه ۱۲۰ طبق نرم افزار مکتبة الشاملة .
پس در قسمت اول از معتبرترین کتب مخالفین ثابت شد که عمر به جای این که در نماز حواس خود را به نماز و خدا جمع کند شپش بدن خود را میکشته است. در قسمت بعدی این مطلب نظر علمای اهل تسنن را بیان می کنم که آنها شپش را نجس می دانند که بدون شک اهل تسنن می دانند که موجود بودن نجاست در نماز باعث ابطال نماز می باشد. توجه شما را به این قسمت جلب می کنم.
این مطلب در کتاب الاستذکار - چاپ دار قطیبة بیروت - جلد ۲ - کتاب الطهارة - باب ۴۴ - صفحه ۱۲۴ - حدیث ۱۶۷۴ موجود می باشد.
حدیث : وأما القملة والبرغوث فأکثر أصحابنا یقولون لا یؤکل طعام ماتا فیه أو أحدهما لأنهما نجسان وهما من الحیوان الذی عیشه من دم الحیوان.
ترجمه حدیث : اما شپش و کک ؛ اکثر اصحاب ما (مالکیها) میگویند: اگر شپش و کک ، یا یکی از آنها در غذای بیفتند و بمیرند، از آن غذا نباید خورد؛ زیرا هر دوی آنها نجس و از آن دسته حیواناتی هستند که در خون حیوان زندگی میکنند.
نکات این مبحث : ۱ ـ از کتب خود جماعت مخالفین ثابت شد که عمر در نماز شپش بدن خود را میکشته است تا هنگامی که خود از دستش جاری میشد.
۲ ـ شبهه ای که جماعت مخالفین مطرح می کنند این است که چرا حضرت علی ارواحنا فداه در نماز انگشتر خود را به آن سائل دادند و حواسشان به نماز نبود، ما می گوییم ای جماعت گمراه، زکات یکی از اوامر الهی می باشد که حضرت علی (ارواحنا فداه) امر خداوند را در نماز خود به جا آورده اند. یعنی تمام هوش و حواس حضرت به خداوند بوده و امر خدا را به یاد می آورند و انگشتر خود را به آن سائل می دهند، آیا این عمری که شپش بدن خود را می کشد به خدا و نماز توجه می کند؟ قطعا چنین نیست. آیا زکات دادن در نماز بد است یا شپش کشتن تن انسان در نماز؟
۳ ـ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : «النظافة من الایمان» : نظافت از ایمان است ، پس ثابت می شود که عمر حتی نظافت را هم رعایت نمی کرده است و از دایره دیانت و ایمان خارج است.
۴ ـ در قسمت دوم ثابت شد که شپش نجس می باشد ، پس عمر حتی به احکام شرعی هم آگاه نیست و نمی داند که با نجاست نمی توان نماز خواند ، پس هم نماز او باطل است و هم جاهل به احکام اسلام است.
۵ ـ بدون شک کسی که خلیفه رسول خداست باید عین رسول خدا باشد ، آیا چنین عملی طبق سنت پیغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) می باشد ؟ قطعا چنین نیست. پس عمر جاهل به سنت است و نمی تواند خلیفه رسول خدا باشد.
6- یکی از ویژگی های نماز گذارم، طهارت ان است حال چگونه جناب خلیفه در حال نجس بودن نماز خوانده است؟
7- اهل سنت انگشتر دادن امیرمؤمنان (علیه السلام) در حال نماز را مخالف خضوع و خشوع میدانند؛ چطور به کشتن شپش توسط خلیفه هیچ اشکالی نمیگیرند؟
جماعت مخالفین اهل بیت (علیهم السلام) لطفا عادلانه و عاقلانه قضاوت کنید.
اگر بیش از سه شپش در نماز بکشید، نمازتان باطل می شود:
البته اصل کشتن شپش، اگر فعل کثیر (کار زیاد) محسوب نشود، احتمالا اشکالی نداشته باشد؛ اما عمر بن خطاب به حدی این کار را تکرار میکرد که خون شپش روی دستش جاری میشد.
فَعُلِمَ منه أَنَّ قَتْلَ الْقَمْلِ فی الصَّلَاةِ مَکْرُوهٌ کَرَاهَةَ تَنْزِیهٍ نعم قَتْلُ الْقَمْلِ فی الصَلَاةِ مُبْطِلٌ لها إنْ کَثُرَ بِأَنْ زَادَ على الثَّلَاثِ.
پس دانسته شد که کشتن شپش در حال نماز مکروه به کراهت تنزیهی است؛ بلی کشتن شپش در حال نماز ، مبطل است؛ اگر کسی بیش از سه شپش را بکشد.
حاشیة الدسوقی على الشرح الکبیر ، اسم المؤلف: محمد عرفه الدسوقی الوفاة: 1230 ، دار النشر : دار الفکر - بیروت ، تحقیق : محمد علیش ،حاشیة الدسوقی، ج 1، ص 333.
نجس بودن شپش:
جالب است که عدهای از علمای اهل سنت فتوا دادهاند که شپش و کک نجس هستند که در این صورت قطعا نماز خلیفه باطل شده است.
ابن عبد البر مالکی در کتاب الإستذکار مینویسد:
وأما القملة والبرغوث فأکثر أصحابنا یقولون لا یؤکل طعام ماتا فیه أو أحدهما لأنهما نجسان وهما من الحیوان الذی عیشه من دم الحیوان.
اما شپش و کک ؛ اکثر اصحاب ما (مالکیها) میگویند: اگر شپش و کک ، یا یکی از آنها در غذای بیفتند و بمیرند، از آن غذا نباید خورد؛ زیرا هر دوی آنها نجس و از آن دسته حیواناتی هستند که در خون حیوان زندگی میکنند.
النمری القرطبی المالکی، ابوعمر یوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاى 463هـ)، الاستذکار الجامع لمذاهب فقهاء الأمصار فی شرح الموطأ، ج 1،ص 168، تحقیق: سالم محمد عطا - محمد علی معوض، ناشر: دارالکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 2000م.
دمیری شافعی نیز در کتاب حیاة الحیوان الکبری همین قضیه را از ابن عبد البر نقل کرده است:
وقال أبو عمر بن عبد البر فی التمهید : وأما القملة والبرغوث فأکثر أصحابنا یقولون : لا یؤکل طعام مات فیه شیء منهما لأنهما نجسان ، وهما من الحیوان الذی عیشه من دم حیوان ، لا عیش لهما غیر الدم ، ولهما دم فهما نجسان.
الدمیری المصری الشافعی ، کمال الدین محمد بن موسى بن عیسى (متوفاى808 هـ)، حیاة الحیوان الکبرى ، ج 2 ص 358، تحقیق : أحمد حسن بسج ، ناشر : دار الکتب العلمیة - بیروت / لبنان ، الطبعة : الثانیة ، 1424 هـ - 2003م.
حال سؤال ما این است که آیا کشتن شپش در حال نماز، مخالف خضوع و خشوع هست یا خیر؟
با این که خداوند در باره صفات مؤمنان میفرماید:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ . الَّذِینَ هُمْ فىِ صَلَاتهِِمْ خَاشِعُونَ . وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون. المؤمنون/ 1_ 3 .
مؤمنان رستگار شدند.آنها که در نمازشان خشوع دارند و آنها که از لغو و بیهودگى روىگردانند.
آیا میتوان عمر بن خطاب را در زمره مؤمنان به حساب آورد؟
از این گذشته، اهل سنت انگشتر دادن امیرمؤمنان (علیه السلام) در حال نماز را مخالف خضوع و خشوع میدانند؛ چطور به کشتن شپش توسط خلیفه هیچ اشکالی نمیگیرند؟