قیاس عمر بن خطاب با حجاج بن یوسف
تازیانه عمر ترسناکتر از شمشیر حجاج:
تازیانه زدنهاى عمر چنان ترس و وحشتى در دلها ایجاد کرده بود که برخى از بزرگان اهل سنت تازیانه او را به شمشیر حجّاج تشبیه کرده اند:
ثعالبى در الإعجاز و الإیجاز، زمخشرى در ربیع الأبرار، ابن خلکان در وفات الأعیان، شربینى در مغنى المحتاج و بسیار دیگر از بزرگان اهل سنت در این باره نوشتهاند:
قال الشعبی: کانت دِرَّة عمر أهیب من سیف الحجاج.
شعبى گفته است: تازیانه عمر وحشتناک تر از شمشیر حجاج بود.
الثعالبی، أبو منصور عبد الملک عبد الملک بن محمد بن إسماعیل (متوفای429هـ)، الإعجاز والإیجاز، ج 1، ص 37، ناشر: دار الغصون - بیروت / لبنان - 1405هـ - 1985م، الطبعة: الثالثة؛
و ثمار القلوب فی المضاف والمنسوب، ج 1، ص 85، پیشین، ناشر: دار المعارف – القاهرة؛
الزمخشری، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد جار الله (متوفاى538هـ) ربیع الأبرار، ج 1، ص 309؛
إبن خلکان، أبو العباس شمس الدین أحمد بن محمد بن أبی بکر (متوفای681هـ)، وفیات الأعیان و انباء أبناء الزمان، ج 3، ص 14، تحقیق احسان عباس، ناشر: دار الثقافة - لبنان؛
الشربینی، محمد الخطیب (متوفای977هـ))، مغنی المحتاج إلى معرفة معانی ألفاظ المنهاج، ج 4، ص 390، ناشر: دار الفکر – بیروت؛
الفزاری القلقشندی، أحمد بن علی بن أحمد (متوفای821هـ)، صبح الأعشى فی کتابة الإنشا، ج 14، ص 143، تحقیق عبد القادر زکار ناشر: وزارة الثقافة - دمشق - 1981؛
الشروانی، عبد الحمید، حواشی الشروانی على تحفة المحتاج بشرح المنهاج، ج 10، ص 134، ناشر: دار الفکر – بیروت.
ترجمه شعبی:
ذهبی در کتاب سیر اعلام نبلا خود در شرح جناب شعبی اینگونه میگوید:
عامر بن شراحیل بن عبد بن ذی کبار -وذو کبار : قیل من أقیال [ ص: 295 ] الیمن - الإمام ، علامة العصر ، أبو عمرو الهمدانی ثم الشعبی .
دوستان اگر تفضیل ترجمه او را می خواهند به لینک ذیل بروند:
در این لینک فضائل بی نظیری برای شعبی قائل شده اند مانند این که 480 الی 500 صحابی را درک کرده و هر چه می گوید صحیح است و مرسل نیست و یا عالم ترین فرد در زمان خودش بوده و یا عالم ترین فرد به علوم حدیث در شهرهای مختلف بوده است و الی اخر.
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=563&bk_no=60&flag=1
حالا چنین فردی شلاق عمر بن خطاب را از شمشیر حجاج ترسناکتر می دانست، حالا خودش چه بوده خدا می داند؟
حالا ببینیم حجاج در منظر علمای اهل سنت چه جایگاهی دارد؟
أبو جعفر طحاوی ـ که از علماء بزرگ أهل سنت است و کتاب عقیده طحاویاش مورد تائید همه مذاهب أهل سنت است، ـ در شرح عقیده طحاویه آورده است:
و فی صحیح البخاری أن عبد الله بن عمر (رضی الله عنه) کان یصلی خلف الحجاج بن یوسف الثقفی و کذا أنس بن مالک و کان الحجاج فاسقا ظالما.
در صحیح بخاری آمده است که عبد الله بن عمر پشت سر حَجّاج بن یوسف ثقفی نماز میخواند و أنس بن مالک هم پشت سر او نماز میخواند؛ با اینکه حجاج، هم فاسق بود و هم ظالم.
شرح العقیدة الطحاویة لإبن أبی العز الحنفی، ص421 .
جناب سرخسی، از استوانههای فقهی حنفی مذهبها، در کتاب المبسوط ـ که مفصلترین کتاب حنفیهاست ـ ، جلد 1، صفحه 40 میگوید:
و قال (صلی الله علیه و سلم): «صلوا خلف کل بر و فاجر» و لان الصحابة و التابعین کانوا لا یمتنعون من الاقتداء بالحجاج فی صلاة الجمعة و غیرها، مع أنه کان أفسق أهل زمانه. حتی قال الحسن (رحمه الله تعالی): لو جاء کل أمة بخبیثاتها و نحن جئنا بأبی محمد، لغلبناهم.
پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرمود: «پشت سر هر شخص نیک و بد نماز بخوانید». زیرا صحابه و تابعین پشت سر حَجّاج در نماز جمعه و غیر آن نماز میخواندند و إبائی هم نداشتند؛ با اینکه حجاج، فاسقترین شخص زمان خودش بود.حتی حسن بصری گفته است: اگر فردای قیامت، تمام أمتها، خبیثترین افرادشان را بیاورند و در یک کفه بگذارند و ما هم حجاج را در یک کفه بگذاریم، کفه ما سنگینتر خواهد بود.
عمر بن عبد العزیز، خلیفه أموی میگوید:
لو جاءت کل أمة بخبیثها و جئنا بالحجاج، لغلبناهم.
اگر تمام أمتهای جهان، خبیثترین انسانهای خود را بیاورند و ما هم حجاج را بیاوریم، ما بر آنها غلبه میکنیم.
تهذیب التهذیب لإبن حجر، ج2، ص185 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج6، ص286 و ج9، ص139 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج12، ص186 ـ الکامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج4، ص586 .
بزرگان اهل سنت مانند دمیری در کتاب حیاة الحیوان میگوید:
مات فی حبسه خمسون ألف رجل و ثلاثون ألف إمرأة.
در زندان حجاج، 50 هزار مرد و 30 هزار زن کشته شدند.
حیاة الحیوان، ج1، ص170.
غالب اینها هم به صورت لخت مادرزاد نگهداری میشدند.
ابن حجر عسقلانی میگوید:
آمار مسلمانانی که توسط حجاج کشته شدند، غیر از آنهایی که زیر شکنجه کشته شدند، 120 هزار نفر بود.
تهذیب التهذیب لإبن حجر العسقلانی، ج2، ص185 ـ التنبیه و الإشراف للمسعودی، ص274 ـ الکامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج4، ص587 ـ تاریخ الإسلام للذهبی، ج6، ص323 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج9، ص156 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج12، ص184 .
ذهبی می گوید:
117.الحَجَّاجُ بنُ یُوْسُفَ الثَّقَفِیُّ * أَهْلَکَهُ اللهُ: فِی رَمَضَانَ، سَنَةَ خَمْسٍ وَتِسْعِیْنَ, کهلًا. وکان ظلوما، جبارا، ناصبیا، خبیثا, سفاکاللدماء, وَکَانَ ذَا شَجَاعَةٍ, وَإِقْدَامٍ, وَمَکْرٍ, وَدَهَاءٍ, وَفَصَاحَةٍ, وَبَلاَغَةٍ، وَتعَظِیْمٍ لِلْقُرَآنِ قَدْ سُقْتُ مِنْ سُوْءِ سِیْرَتِهِ فِی "تَارِیْخِی الکَبِیْرِ" وَحِصَارِهِ لابْنِ الزُّبَیْرِ بِالکَعْبَةِ, وَرَمْیِهِ إِیَّاهَا بِالمَنْجَنِیْقِ, وَإِذْلاَلِهِ لأَهْلِ الحَرَمَیْنِ.
هلاک کرد خداوند او را در رمضان..
جبار ناصبی خبیث و صفات زیبای دیگر در شانش!!!
جالبه که او را از فرماندهانی می دانند که در زمان حکومت زبیر مکه را محاصره کرد و کعبه را به منجنیق بست و اهل حرمین را ذلیل و خوار نمود.
سیر اعلام النبلاء ،ج4،ص343 .
واقعا شلاق عمر بن خطاب که از چنین فرد سفاکی وحشتناک تر باشد چه می توان در باب فضائل عمر بن خطاب گفت؟
تنها یک جمله و یک جمله ان هم از لسان مبارک و بلیغ مولا علی (ع)
قال امیرالمؤمنین(علیهالسلام): اللهم اجز عمر لقد ظلم الحجر و المدر.
مولا امیرمؤمنان(علیهالسلام) فرمودند: خدایا عمر را به جزای اعمالش برسان پس همانا او بر سنگها و ریگ بیابانها ظلم کرد.
الجمل، شیخ مفید: ص 71.
قال امیرالمؤمنین(علیهالسلام): ما عادی احد قوما اشد من معادات عمر لاهل بیت الرسول؛
هیچ کس با هیچ قومی به شدت عمر با اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) دشمنی نورزید .
کامل، شیخ بهایی: ج 2، ص 13 .