شبهه:خوابیدن پیامبر (ص) و همسرش و زبیر
5564- حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ، ثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ الْقَزَّازُ، ثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِدْرِیسَ، ثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ خَازِمٍ، ثَنَا هِشَامُ بْنُ عُرْوَةَ، عَنْ أَبِیهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَیْرِ، عَنْ أَبِیهِ، قَالَ: «أَرْسَلَنِی رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) فِی غَدَاةٍ بَارِدَةٍ، فَأَتَیْتُهُ وَهُوَ مَعَ بَعْضِ نِسَائِهِ فِی لِحَافِهِ، فَأَدْخَلَنِی فِی اللِّحَافِ فَصِرْنَا ثَلَاثَةً»
زبیر می گوید: در یک روز بسیار سرد، پیامبر (صلَّی اللّه علیه و سلَّم) مرا برای انجام کاری به جایی فرستاد. هنگامی که برگشتم، پیامبر با یکی از همسرانش{به احتمال زیاد عایشه} در زیر لحاف قرار داشتند. رسول گرامی اسلام (برای این که گرم بشوم) گوشه لحاف خودشان را روی من انداخته و مرا نیز به زیر لحاف خودشان فرا خواند.
حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین،ج 3،ص 410.
حاکم در ادامه مینویسد:
«هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ». صحیح.
این حدیث صحیح میباشد.
این حدیث در کتب دیگر هم امده است.
و عن الزبیر قال: بعثنی رسول اللّه (صلَّی اللّه علیه و سلَّم) فی لیلة باردة أو فی غداة باردة، فذهبت ثمّ جئت و رسول اللّه (صلَّی اللّه علیه و سلَّم) معه بعض نسائه فی لحاف، فطرح علیّ طرف ثوبه أو طرف الثوب».
هیثمی، مجمع الزوائد و منبع الفوائد،ج 9،ص 152.
حالا با توجه به مطالب بالا یک سوال داریم از اهل سنت:
وقتی عایشه در زمان حیات رسول الله با غریبه ها زیر یک لحاف می خوابد ایا امکانش است بعد از شهادت رسول الله هم به تنهایی زیر لحاف با صحابی بخوابد!؟اری این چنین است که اهل سنت این فضائل را برای عایشه در نظر گرفته اند که صحابی در خانه عایشه و کنار او می خوابیدند و بعد صحابی جنب می شدند.
ابوداود سجستانى در سنن خود که یکى از صحاح سته اهل سنت به شمار مىرود، مىنویسد که همام بن الحرث نیز از کسانى است که در خانه عائشه محتلم شده است:
حدثنا حَفْصُ بن عُمَرَ عن شُعْبَةَ عن الْحَکَمِ عن إبراهیم عن هَمَّامِ بن الحرث أَنَّهُ کان عِنْدَ عَائِشَةَ (رضی الله عنها) فَاحْتَلَمَ فَأَبْصَرَتْهُ جَارِیَةٌ لِعَائِشَةَ وهو یَغْسِلُ أَثَرَ الْجَنَابَةِ من ثَوْبِهِ....
از همام بن حرث نقل شده است که او در نزد عائشه بود که محتلم شد؛ پس کنیزى او دید که اثر جنابت را از لباسش مىشوید....
السجستانی الأزدی، ابوداود سلیمان بن الأشعث (متوفای 275هـ)، سنن أبی داود، ج1، ص101، ح371، کِتَاب الطَّهَارَةِ، بَاب الْمَنِیِّ یُصِیبُ الثَّوْبَ، تحقیق: محمد محیی الدین عبد الحمید، ناشر: دار الفکر.
در سنن ابی داود با تصحیح و تحقیق جناب آقای البانی آمده است :
انه کان عند عائشه...
قلت : اسناده صحیح علی شرط البخاری...
قلت : هذا اسناد صحیح علی شرط البخاری.
به درستی که او نزد عایشه بود.من(البانی)میگویم : سند بنابر شرط بخاری صحیح است.
من(البانی)میگویم : این مطلب بنابر شرط بخاری صحیح است.
صحیح سنن ابی داود،جلد 2،صفحه 214.
تصویر کتاب:
بحثی پیرامون عند :
عند به چه معناست؟ عند نهایت قرب و نزدیکی را میرساند.هرکجا انسان بخواهد نزدیک ترین چیز را نسبت به چیزی بگوید از کلمه عند استفاده میکند. در کتاب لسان العرب آمده است :
وأما عند : فحضور الشیء ودنوه وفیها ثلاث لغات : عند و عند و عند ... قال الأزهری : وهی بلغاتها الثلاث أقصى نهایات القرب.
و اما عند . به معنای حضور شی است. در آن سه لغت است : عِند ، عُند ، عَند ... ازهری گفت: هرسه لغت عند، نهایت نزدیکی و قرب را میرساند .
لسان العرب ، ج 3، ص 309 ، اسم المؤلف: محمد بن مکرم بن منظور الأفریقی المصری الوفاه: 711 ، دار النشر : دار صادر - بیروت ، الطبعه : الأولى.
یعنی آن شخص در کنار عایشه بود و جنب شد .