شبهه: تضعیف روایت لعن معاویه توسط علامه مجلسی
اهل سنت چنین می گویند:
١٠ ـ محمد بن یحیى ، عن محمد بن الحسین ، عن محمد بن إسماعیل بن بزیع ، عن الخیبری ، عن الحسین بن ثویر وأبی سلمة السراج قالا سمعنا أبا عبدالله (علیهالسلام) وهو یلعن فی دبر کل مکتوبة أربعة من الرجال وأربعا من النساء فلان وفلان وفلان ومعاویة ویسمیهم وفلانة وفلانة وهند وأم الحکم أخت معاویة.
نام کتاب : مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول،نویسنده : العلامه المجلسی، جلد 15 ، صفحه 174-175.
حکم مجلسی بر حدیث:
الحدیث العاشر : مجهول.
4343 - 4342 - 4351 - خیبری بن علی : الطحان - مجهول - روى فی کامل الزیارات - ضعیف المذهب - له کتاب - طریق الشیخ الیه صحیح - روى فی الکافی - تأتی له روایات بعنوان الخیبری 15301 -15301- 15299 - 15329 - الخیبری : مجهول - روى 14 روایة ، منها عن أبی عبد الله (ع) وتقدم فی الأسماء بعنوان خیبری بن علی " المجهول ، الضعیف المذهب 4343 "
پاسخ:
اولا. من نمی دانم ایشان چرا ادامه سخن علامه را نیاورده اند که ایشان فرموده اند اصحاب ما تصریح به صحت سند ان کرده اند: «فعده الأصحاب صحیحا»
ثانیا. این روایت دو طریق دارد که طریق حسین بن ثور صحیح است.
ای کاش به خود زحمتی می دادید و کلام علامه در ملاذ الاخیار را هم نگاهی میانداختید که اینطوری سوتی ندهید!
[الحدیث 169]
169- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ وَ أَبِی سَلَمَةَ السَّرَّاجِ قَالا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ هُوَ یَلْعَنُ فِی دُبُرِ کُلِّ مَکْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ وَ أَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ- التَّیْمِیَّ وَ الْعَدَوِیَّ وَ فُعْلَانَ وَ مُعَاوِیَةَ وَ یُسَمِّیهِمْ وَ فُلَانَةَ وَ فُلَانَةَ وَ هِنْدَ وَ أُمَّ الْحَکَمِ أُخْتَ مُعَاوِیَةَ.
الحدیث التاسع و الستون و المائة: صحیح.
نام کتاب : ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الأخبار، نویسنده : العلامة المجلسی، جلد4، صفحه 484 .
http://lib.eshia.ir/71769/4/484
اما خود ابی سلمه بن سراج هم در رجال شیعه مجهول است، نزد شما فردی موثق است.
وذکره ابْن حبان فِی کتاب الثقات .
الکتب «تهذیب الکمال للمزی» المغیرة بن مسلم القسملی أَبُو سلمة السراج.
پس این روایت از دو طریق چه شیعه و چه سنی صحیح است.
اما اشکال شما به خیبری بوده است که مطلب ذیل از ایت الله العظمی سید خوئی (رضوان الله علیه) را اوردید که سید ایشان را فردی مجهول می داند در حالی که اصلا سید نه تنها ایشان را مجهول نمیداند بلکه سید طریق ایشان به شیخ طوسی را صحیح و خود شخص را هم ثقه میداند و سوال ما اینجاست چرا به بخشی که سید تصحیح طریقش را کرده اشاره نکرده اید؟
4343 - 4342 - 4351 - خیبری بن علی : الطحان - مجهول - روى فی کامل الزیارات - ضعیف المذهب - له کتاب - طریق الشیخ الیه صحیح روى فی الکافی - تأتی له روایات بعنوان الخیبری 15301 -
و جالب است سید ایشان را در معج الرجال خود ثقه هم دانسته اند.
4342 - خیبری بن علی:
و على ما ذکرناه فالرجل ثقة یعتمد على روایاته.
مرحوم خوئی ؛ معجمرجالالحدیث ، ج 7 ،ص 78 و 79 ، رقم 4342 .
بعد گفتند که شیخ طوسی با تدلیس نام او را نیاورده است.حال انکه این جاهل هنوز نمی داند شیخ تدلیس نکرده ،بلکه در فهرست خود اشاره کرده که این شخص در طریق خود است.