وجود اسرائیلیات در اهل سنت
تصریح علمای اهل سنت بر وجود اسرائیلیات
در کتبشان:
در ابتدا بهتر است ما تعریفی از
اسرائیلیات داشته باشیم که این گزاره از مجهول بودن معنی از ذهن خواننده بیرون
بیاید:
اسرائیلیات آن دسته از مطالب غیر اسلامی
میباشد که از طریق کانال یهود و نصارا وارد اسلام شده است.
آقای شهرستانی که از شخصیتهای بلند آوازه
أهل سنت و علمای کلامی است، صراحت دارد:
و وضع کثیر من الیهود الذین اعتنقوا
الإسلام أحادیث متعددة فی مسائل التجسیم و التشبیه و کلها مستمدة من التوراة.
بسیارى از یهودیان که به طرف اسلام کشیده
شدند، احادیث متعددى را در جسمانیت حق تعالى ساختند و وارد شریعت اسلامى کردند، و
تمامى احادیث تجسیم از تورات سرچشمه گرفته است.
مخلص کلام ایشان این است که در کتب اهل
سنت احادیث کثیری از اسرائیلیات موجود می باشد.
الملل و النحل للشهرستانی، ج1، ص117 .
آقای إبن خلدون که از مورخان بنام أهل سنت
و همچنین از نواصب و از منکرین مبحث مهدویت است میگوید:
و هؤلاء مثل کعب الأحبار وهب بن منبه و
عبدالله بن سلام و أمثالهم فامتلأت التفاسیر من المنقولات عندهم و تساهل المفسرون
فی مثل ذلک و ملأوا کتب التفسیر بهذه المنقولات، و أصلها کلها کما قلنا من التوراة
أو مما کانوا یفترون.
کعب الأحبار یهودی وهب بن منبه و عبدالله
بن سلام مسیح، مطالبی را از تورات وارد اسلام کردند. تفاسیر ما اهل سنت از احادیث
تورات مملو شده و مفسرین در این زمینه سهلانگاری کردند و کتابهای تفسیری ما أهل
سنت را به این منقولات تورات پر کردند و اصل این احادیث مربوط به رویت و تجسیم و
تشبیه، تماما از تورات سرچشمه گرفته و یا افترائاتی است که یهودیان و مسیحیان بستهاند.
مقدمة تاریخ إبن خلدون، ج1، ص439 .
و الأقرب فی مثل هذه السیاقات أنها متلقاة
عن أهل الکتاب مما وجد فی صحفهم کروایات کعب و وهب سامحهما الله تعالى فیما نقلاه
إلى هذه الأمة من أخبار بنی إسرائیل من الأوابد والغرائب والعجائب مما کان
وما لم یکن ومما حرف وبدل ونسخ.
اقرب به نظر ما نسبت به این سخن روایات
این هست که در تفاسیر و روایات ما آمده است، برداشت شده است از کتب اهل کتاب
«انجیل و تورات» که در روایات کعب «کعب الاحبار» و وهب آمده است. خدا آنها
را ببخشد. در چیزهایی که برای این امت آوردهاند از اخبار بنی اسرائیل
«اسرائیلیات» که از تحریف شده ها و عوض شده ها و…. می باشد.
تفسیر ابن کثیر، ابن کثیر، ج ۳، ص ۳۷۹،
دار المعرفة.
فتح القدیر،الشوکانی، ج ۴، ص ۱۴۲، عالم
الکتب.
سیر أعلام النبلاء، الذهبی، ج ۳،پاورقى، ص
۴۸۹، مؤسسة الرسالة.
علت مملو بودن کتاب صحیح بخاری از
اسرائیلیات:
امام و حافظ علی اطلاق اهل سنت ابن حجر
عسقلانی در فتح باری می گوید:
انّ البخاری فی جمیع ما یورده... وأما
المسائل الکلامیة فأکثرها من الکرابیسی وابن کلاب ونحوهما
بخارى عقاید خود را از حسین الکرابیسى و
ابن کلاب اخذ مى کرده است:
فتح الباری: ج 1 ،ص 213 .
جالبی اینجاست همین ابن کلاب را امام
ذهبی و امام عسقلانی میگویند: نصرانی، یعنی مسیحی بوده است.
هو نصرانی بهذا القول.
فتح البارى ،ج1 ،ص 423 .
تهذیب التهذیب ،ج 2، ص 310 .
سیر اعلام النبلاء ،ج 11، ص 175.
لذا به همین جهت، اسرائیلیات در کتاب
بخارى فراوان است.
عن عبد الله بن الحارث عن کعب الأحبار قال
: إن الله عز وجل قسم رؤیته وکلامه بین محمد (صلى الله علیه وسلم) وموسى فرآه محمد
مرتین وکلمه موسى مرتین.
خداوند تقسیم کرد دیدنش و سخنش را بین
محمد (ص) و بین موسی (ع)، دو بار محمد (ص) خدا را دید و دو بار موسی (ع) با خدا
سخن گفت.
مستدرک حاکم نیشابوری ،ج۹، ص۳۶۳.
عن کعب الأحبار المطر زوج الأرض.
باران شوهر زمین است.
الاکمال فی رفع الارتیاب، ج۲،ص۵۲۲.
عن کعب الأحبار أنه قال: خمس مدائن من
مدائن الجنة: بیت المقدس وحمص ودمشق وبیت جبرین وظفار الیمن، وخمس مدائن من مدائن
النار: القسطنطینیة والطوانة وانطاکیة وتدمر وصنعاء، صنعاء الیمن.
از کعب نقل شده است که گفته است: پنج شهر
از شهرهای بهشتی است. بیت المقدس، حمص، دمشق، بیت جبرین، و ظفار یمن. و پنج شهر از
شهرهای جهنمی است: قسطنطیه، الطوانه، انطاکیه، صنعا، تدمر.
المعرفه التاریخ، ج۲،ص۱۷۴.
بسیار جالب است:
بیت المقدس بهشتی است
حمص ( یکی از مکانهای سلطنت امویان، بهشتی
است(
دمشق) پایتخت حکومت معاویه ،بهشتی است(
بیت جبرین (قریه ای است در فلسطین، بهشتی
است(
ظفار یمن )بهشتی است(
اما خبری از مکه و مدینه وجود ندارد!
عن کعب الأحبار قال ثلاثة نجد فی الکتاب وحق
علینا أن نکرمهم وأن نشرفهم وأن نوسع علیهم فی المجالس ذو السن وذو السلطان
لسلطانه وحامل الکتاب.
از کعب نقل شده است که سه نفر بر گردن ما
حق دارد و احترام آنها بر ما واجب است: انسان پیر، حاکم و حامل کتاب.
المعرفه التاریخ، ج۳،ص۳۸۷.
عن کعب الأحبار قال: إن الله تعالى بارک
فی الشام…
از کعب نقل شده است که خداوند به شام برکت
داده است…
بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۱،ص۹۰.
از این دست روایات که کعب نقل کرده
است زیاد است. روایاتی در تایید و تکریم بنی امیه و محل حکومتشان و یهودیان.
روایت از زید بن ثابت یهودی
زید بن ثابت:
زید بن ثابت کسی است که در زمان
عثمان، نزد عثمان جایگاه زیادی داشت تا جایی که بر همه صحابه در بحث قضاوت و
قرائت و فتوا برتری داده شد.
کنزالعمال ،ج۱۳،ص۳۹۳- موسسه الرساله.
و این در حالی است که عبدالله بن مسعود
صحابی در مورد او چنین گفته است:
ان زید بن ثابت لیهودی
*همانا زید بن ثابت یهودی است*
تاریخ المدینه ،ج۳،ص۱۰۰۸.
نکته بسیار مهم:
زید بن ثابت یکی از جمع کننده گان قرآن
بوده است:
حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا یَحْیَى حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ (رَضِیَ
اللَّهُ عَنْهُ) جَمَعَ الْقُرْآنَ عَلَى عَهْدِ النَّبِیِّ (صَلَّى اللَّهُ
عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) أَرْبَعَةٌ کُلُّهُمْ مِنْ الْأَنْصَارِ أُبَیٌّ وَمُعَاذُ
بْنُ جَبَلٍ وَأَبُو زَیْدٍ وَزَیْدُ بْنُ ثَابِتٍ قُلْتُ لِأَنَسٍ مَنْ أَبُو
زَیْدٍ قَالَ أَحَدُ عُمُومَتِی.
انس (رضی الله) گفت:قرآن را در زمان رسول
خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) چهار نفر از اصحاب به طور کامل جمع کردند که همگی
از انصار بودند : أبی و معاذ بن جبل و ابو زید و زید بن ثابت ؛ به انس گفتم ابو
زید کیست ؟ گفت یکی از عموهای من.
صحیح البخاری، کتاب مناقب الأنصار، باب
مناقب زید بن ثابت، ح 3599، ج 3 ، ص 1386.
- ۹۶/۱۰/۱۶
- ۸۷۰ نمایش