جایگاه زن در مکتب سقیفه
این روز ها که بحث جهاد نکاح سر و صدای عجیبی در منطقه ایجاد کرده است، و از طرفی هم پیروان مکتب سقیفه قائل بر این هستند که ما برای زن ارزش والایی قائل هستیم و یا این امر مقام بالای انها را تضعیف نمی کنیم. حال می خواهیم ببینم واقعیت مقام حقوقی و حقیقی زن در مکتب سقیفه کجاست؟
با هم مقاله را می خوانیم:
تمام وجود زن ،شر استاد ابوالقاسم اصفهانى این مطلب را از زبان رسول خدا (ص) نقل کرده:وقال : النساء شر کلهن وشر ما فیهن قلة الاستغناء عنهن .پیامبر (ص) فرمودند: زن همه اش شر است و بدتر از آن اینکه بىنیازى از آنها کم است.محاضرات الأدباء ومحاورات الشعرء والبلغاء، ج2 ،ص 218 ،دارمکتبه الحیاه.
امام شافعی زنان را شیطان می دانست.
لغنا أن الشافعی رأى امرأة فقال :إن النساء شیاطین خلقن لنا * نعوذ بالله من شر الشیاطین/ فقالت :إن النساء ریاحین خلقن لکم * وکلکم یشتهی شم الریاحی.
از شافعى چنین رسیده که زنى را دید سپس گفت : زنان شیطان هایى هستند که براى ما مردان خلق شده ، خدایا ما از شر شیاطین به تو پناه مىبریم .زن نیز در جواب وى گفت : زنان گل و ریحاناند که براى شما مردان خلق شدهاند ، در حالیکه شما مردان همه عاشق بوى گل و ریحان هستید.
طبقات الشافعیة، ج1 ، ص298.
زن، سگ سیاه و الاغ نماز را باطل میکنند.
حدثنا أبو بَکْرِ بن أبی شَیْبَةَ حدثنا إسماعیل بن عُلَیَّةَ ح قال وحدثنی زُهَیْرُ بن حَرْبٍ حدثنا إسماعیل بن إبراهیم عن یُونُسَ عن حُمَیْدِ بن هِلَالٍ عن عبد اللَّهِ بن الصَّامِتِ عن أبی ذَرٍّ قال: قال رسول اللَّهِ (صلى الله علیه وسلم) إذا قام أحدکم یُصَلِّی فإنه یَسْتُرُهُ إذا کان بین یَدَیْهِ مِثْلُ آخِرَةِ الرَّحْلِ فإذا لم یَکُنْ بین یَدَیْهِ مِثْلُ آخِرَةِ الرَّحْلِ فإنه یَقْطَعُ صَلَاتَهُ الْحِمَارُ وَالْمَرْأَةُ وَالْکَلْبُ الْأَسْوَدُ .
پیامبر(ص) فرمودند: زمانى که یکى از شما براى نماز ایستاد اگر در جلویش چیزى مثل عصا بود نمازش را مىپوشاند زمانى که بین او دستانش امثال عصا نبود پس در این هنگام نمازش را الاغ ، زن و سگ سیاه باطل مىکند .
صحیح مسلم، ج1، ص232 ،کتاب الصلاه باب قدر ما یستر المصلی.
عمر ، زنان را شیطان میدانست.
وَسَمِعَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ (رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ) امْرَأَةً تَقُولُ هَذَا الْبَیْتَ : إنَّ النِّسَاءَ رَیَاحِینُ خُلِقْنَ لَکُمْ وَکُلُّکُمْ یَشْتَهِی شَمَّ الرَّیَاحِینِ فَقَالَ(رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ) : إنَّ النِّسَاءَ شَیَاطِینُ خُلِقْنَ لَنَا نَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ شَرِّالشَّیَاطِینِ.
عمر شنید که زنى این شعر را مىخواند : زنان گل و ریحاناند که براى شما مردان خلق شدهاند ، در حالیکه شما مردان همه عاشق بوى گل و ریحان هستید . عمر در جواب آن زن گفت: زنان شیطان هایى هستند که براى ما مردان خلق شده اند ، خدایا ما از شر شیاطین به تو پناه مىبریم .
الماوردی البصری الشافعی أدب الدنیا والدین ج1، ص193، طبق برنامه الجامع الکبیر.تفسیر قرطبی ،ج7 ،ص 68، دار الشعب – القاهرة و فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج2 ص223، دار المعرفة.
فتنهای پر ضررتر از زن نیست .
حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ سُلَیْمَانَ التَّیْمِىِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عُثْمَانَ النَّهْدِىَّ عَنْ أُسَامَةَ بْنِ زَیْدٍ (رضى الله عنهما) عَنِ النَّبِىِّ (صلى الله علیه وسلم) قَالَ « مَا تَرَکْتُ بَعْدِى فِتْنَةً أَضَرَّ عَلَى الرِّجَالِ مِنَ النِّسَاءِ .»
پیامبر (ص) فرمودند: پس از من براى مردان فتنه اى زیان انگیزتر از زنان نخواهد بود.
صحیح البخاری، ج3، ص 361، ح5096 ،مکتبه السلفیه.
سگ، الاغ، خوک، یهودی، مجوسی و زن، نماز را باطل میکنند.
حدثنا محمد بن إسماعیل الْبَصْرِیُّ ثنا مُعَاذٌ ثنا هِشَامٌ عن یحیى عن عِکْرِمَةَ عن بن عَبَّاسٍ قال أَحْسَبُهُ عن رسول اللَّهِ (صلى الله علیه وسلم) قال إذا صلى أحدکم إلى غَیْرِ سُتْرَةٍ فإنه یَقْطَعُ صَلَاتَهُ الْکَلْبُ وَالْحِمَارُ وَالْخِنْزِیرُ وَالْیَهُودِیُّ وَالْمَجُوسِیُّ وَالْمَرْأَةُ وَیُجْزِئُ عنه إذا مَرُّوا بین یَدَیْهِ على قَذْفَةٍ بِحَجَرٍ .
پیامبر فرمودند: هنگامى که یکى از شما نماز مىخوانید؛ولى در مقابلش حائلى نباشد، همانا الاغ، خوک، یهودى، مجوسى و زن نماز را قطع مىکند و زمانى که آنها در مقابل نمازگزار رفت آمد کردند، انداختن یک سنگ از قظع شدن نمازکفایت مىکند.
سنن أبی داود، سنن أبی داود ، ج1، ص187،دار الفکر.
فتنه زنان بزرگترین فتنه است.
و فى حدیث أسامة أن فتنة النساء أعظم الفتن مخافة على العباد..
در حدیثى از اسامه آمده است که فتنه زنان بزرگترین فتنهاى است که از آن بر مردم ترسیده مىشود.
إبن بطال شرح صحیح البخاری، ج7، ص188 مکتبة الرشد.
امام علی (ع) می فرمایند:«وَلاتُمَلِّکِ المَرأَةَ أَمرَها ما جاوَزَ نَفسَها فَإِنَّ المَرأَةَ رَیحانَةٌ وَلَیسَت بِقَهرَمانَةٍ»... ؛
کارى که در توان زن نیست به او مسپار زیرا او چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و کار فرما.
نهج البلاغه، نامه 31 .
امام صادق (ع) نیز می فرماید :
أَکثَرُ الخَیرِ فِى النِّساءِ
بیشترین خیر و برکت در زنان است.
من لایحضره الفقیه، ج3، ص385، ح 4352 .
- ۹۶/۱۱/۰۲
- ۶۷۰ نمایش