صیغه متعه به خاطر پول
یوجد فی مناطق تکون الحالة الاقتصادیة فیها سیئة ،والنساء فی هذه المناطق یتمتعن من أجل کسب المال فقط لا من أجل الشهوة ... فهل یجوز التمتع بهن ؟
الفتوى:یجوز .
ترجمه:در برخی مناطق که وضعیت اقتصادی بدی دارند؛ زنان این مناطق فقط به خاطر کسب مال صیغه می دهند نه بخاطر دفع شهوت...آیا این شیوه صیغه کردن جایز است؟
جواب فتوی:بله
پاسخ شیعه :
اولا. که این استفتاء در سایت رسمی معظم له موجود نیست. فلذا نه بار علمی دارد و نه ارزش و اعتبار علمی.
www.sistani.org/
نکته دوم. نظر شما در مورد زنان صحابی چیست که به جای گرفتن پول در برابر متعه یک مشت خرما می گرفتند؟حالا به قول شما ایت الله العظمی سید سیستانی (حفظه الله) اجتهاد کردند که اگر زنی بابت متعه پول بگیرد مشکل ندارد و در مقابل این اجتهاد زنان صحابی هم اجتهاد می کردند در مقابل متعه به جای پول ، یه مشت خرما بگیرند. البته چه زن های خوبی بودند! چون که به فکر صحابی هم بودند که فشار اقتصادی به آنها نیاید. البته در بین این زنان دختر ابوبکر، اسماء هم بوده است که البته شاید او به جای گرفتن خرما مثلا در ماه رمضان که صیغه می داده، شاید یک مشت زولبیا و بامیه می گرفته است!!! البته الله اعلم!
نکته سوم. اینجاست شما که اشکال بر پول گرفتن بابت متعه می کنی فکری به حال فتوای ابوحنیفه کنید که پول گرفتن بابت زنا را حلال هم می داند!
ابو حنیفه گفته است:رجل استأجر امرأة لیزنی بها فزنى بها فلا حد علیهما فی قول أبی حنیفة.
اگر کسی زنی را برای زنا اجاره کند و با او زنا کند، حدی بر او نیست.
المبسوط للسرخسی، ج 9، ص 58.
- ۹۶/۱۱/۱۰
- ۷۵۲ نمایش