جایگاه جناب عمار (رض) در نزد رسول الله (ص)
پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۲۰ ق.ظ
روایت اول:مردی آمد نسبت به علی و عمار پیش عایشه اهانت کرد و ناسزا گفت. که در این روایت عایشه مقام عمار را از مولا علی (ع) هم بیشتر می داند:
24820-حَدَّثَنَا أَبُو أَحْمَدَ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حَبِیبٍ عَنْ حَبِیبِ بْنِ أَبِی ثَابِتٍ عَنْ عَطَاءِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ فَوَقَعَ فِی عَلِیٍّ وَفِی عَمَّارٍ (رَضِیَ اللَّهُ تَعَالَى) عَنْهُمَا عِنْدَ عَائِشَةَ فَقَالَتْ أَمَّا عَلِیٌّ فَلَسْتُ قَائِلَةً لَکَ فِیهِ شَیْئًا وَأَمَّا عَمَّارٌ فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) یَقُولُ لَا یُخَیَّرُ بَیْنَ أَمْرَیْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَرْشَدَهُمَا .
عایشه گفت: درباره علی که فحش دادی چیزی به تو نمی گویم! اما عمار، از پیغمبر شنیدم که فرمود: عمار اگر در وسط دو امر قرار بگیرد، بهترین و حقترین و درستترین آنها را انتخاب میکند.
مسنداحمدبن حنبل ،ح24820 ،موسسه الرساله.
در این روایت،دو نکته وجود دارد:
1.عایشه نسبت به اهانت و ناسزا گفتن آن مرد نسبت به برادر و جانشین رسول خدا(ص) بی تفاوت است و در واقع یک نوع چراغ سبز است به طرف مقابل که به علی (ع) ناسزا بگوید.
2.اگر عمار سر دوراهی قرار گرفت، آن طرف را انتخاب میکند که به الله متعال میرساند و حق است
روایت دوم:
15604-وعن عائشة أنها قالت : ما أحد من أصحاب رسول الله (صلى الله علیه و سلم) إلا لو شئت لقلت فیه ما خلا عمارا فإنی سمعت رسول الله (صلى الله علیه و سلم) یقول : " ملئ إیمانا إلى مشاشه " رواه البزار ورجاله رجال الصحیح .
عائشه میگوید:نسبت به تک تک اصحاب پیغمبر اگر بخواهم در مذمتشان میتوانم حرف بزنم غیر از عمار که هیچ عیبی ندارد، نسبت به عمار من هیچ مطلبی ندارم. بگویم، شنیدم از پیغمبر که فرمود: عمار سراسر وجودش از ایمان مملو است.
بعد هیثمی میگوید:رواه البزار ورجاله رجال الصحیح.
الکتاب : مجمع الزوائد ومنبع الفوائد المؤلف : نور الدین علی بن أبی بکر الهیثمی ج 9، ص 484. الناشر : دار الفکر، بیروت - 1412 هـ .
حدثنا مسدد قال: حدثنا عبد العزیز بن مختار قال: حدثنا خالد الحذاء، عن عکرمة: قال لی ابن عباس ولابنه علی: انطلقا إلى أبی سعید، فاسمعا من حدیثه، فانطلقنا، فإذا هو فی حائط یصلحه، فأخذ رداءه فاحتبى، ثم أنشأ یحدثنا، حتى أتى ذکر بناء المسجد، فقال: کنا نحمل لبنة لبنة، وعمار لبنتین لبنتین، فرآه النبی صلى الله علیه وسلم، فینفض التراب عنه، ویقول: (ویح عمار، تقتله الفئة الباغیة، یدعوهم إلى الجنة، ویدعونه إلى النار.
عکرمه میگوید: ابن عباس به من و پسرش علی گفت: بروید نزد أبو سعید (خدری) و حدیث او را گوش کنید. (تا آنجا که میگوید:) ما «در بناء مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم ) هر یک خشتی برمیداشتیم و با خود میبردیم و عمّار دو عدد برمیداشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) او را دید و خاک را از او زدود و فرمود: رحمت بر عمّار که فئه باغیه (گروه ستمگر و متجاوز) او را میکشند. او آنان را به بهشت (و در بعض روایات «به سوی خدا») میخواند و آنان او را به دوزخ دعوت میکنند .
صحیح بخاری، ج 1، ص 122، کتاب الصلاة، باب التعاون فی بناء المسجد، و ج 4، ص 25، مغازی، باب مسح الغبار عن الناس فی السبیل.
صحیح مسلم، ج8، ص186 .
حالا وقتی عمار با شخصیت به این عظمتی به عایشه می گوید مادر، عایشه خودش را ام المومنین نمی داند :
اما نکته ایی که می خواهیم به آن بپردازیم این است.دقت کنید.
در جنگ جمل ، عمار (رضوان الله علیه ) بر عایشه وارد شد و گفت : سلام بر تو ای مادرم !
عایشه گفت : من مادر تو نیستم .
عمار (رضوان الله علیه) گفت : تو مادرم هستی ولو اینکه بدت بیاید.
" دخل عمار على عائشة (رضی الله عنها) یوم الجمل فقال السلام علیک یا أماه قالت لست لک بأم قال بلى إنک أمی وإن کرهت . "
تعلیق الذهبی فیالتلخیص : صحیح .
مستدرک حاکم نیشابوری ،ج4،ص503 ،ح8120 .
واقعا همه مسلمانان در حیران این هستند که چگونه عایشه خلاف کلام رسول الله صحبت می کند، کلام رسول خدا کسی که سخنش چیزی جز وحی نیست می گوید عمار فردی مومن و سالک الی الله است. اما عایشه خود را مادر او نمی داند این موضوع دو مفهوم دارد. اول اینکه عایشه تمرد از دستور خدا کرده زیرا قران فرمود «و ازواجه امهاتکم» و دوم سرپیچی عایشه از کلام رسول خدا زیرا پیغمبر عمار را به عنوان یک الگو و اسوه مومن واقعی معرفی نموده اما عایشه خود را مادر او نمی داند. به راستی این همه فاصله از خدا و رسولش که نهایت امر منجر به جنگ عایشه با خدا می شود برای چیست؟
صحیح بخاری-صحیح ترین کتاب اهل سنت بعد از قرآن-چنین آورده که:در قضیه جنگ جمل، همین عمار در کوفه سخنرانی میکند.
میگوید: ای مردم کوفه:خدا شما را امتحان کرده است و سر دو راهی قرار داده است تا ببیند که آیا از خدا اطاعت میکنید یا از عایشه!
فَسَمِعْتُ عَمَّارًا یَقُولُ إِنَّ عَائِشَةَ قَدْ سَارَتْ إِلَى الْبَصْرَةِ وَ وَاللَّهِ إِنَّهَا لَزَوْجَةُ نَبِیِّکُمْ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَکِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَى ابْتَلَاکُمْ لِیَعْلَمَ إِیَّاهُ تُطِیعُونَ أَمْ هِیَ .
نتیجه:
1.عمار یاسر،از جایگاه والایی در نزد عایشه و اهل سنت برخوردار است به طوری که عایشه می گفت:نسبت به مذمت تک تک اصحاب می توانم حرف بزنم غیر از عمار که هیچ عیبی ندارد،چون پیامبر فرمود:عمار سراسر وجودش از ایمان مملو است.
2.هین عمار یاسر در قضیه جنگ جمل،خدا را در یک طرف قرار داد و عایشه را در طرف دیگر.یعنی در واقع،علی و سپاهش را لشکر خدا،و عایشه و پیروان و لشکر او را لشکر شیطان معرفی کرد. میخواهید از عایشه اطاعت کنید،تابع شیطان هستید و در برابر علی که امام حق است ایستاده اید. اما اگر با علی (ع) باشید،مطیع خدا هستید .
=
- ۹۶/۱۱/۱۲
- ۶۶۹ نمایش