بررسی اقوال شیعه مبنی بر تحریف قرآن
چنان که دیدیم اکثر علمای بزرگ شیعه ، اعتقاد به تحریف قرآن را رد کرده اند ولی در این میان علمایی مثل محدث نوری هستند که قائل به تحریف قرآن بودند و مخالفین هم حرف این عده ی اندک از علما را پیراهن عثمان کرده و آن را اعتقاد کل شیعه معرفی می کنند و نیز میگویند اگر شما قائل به تحریف قرآن نیستید، آنها را تکفیر کنید!
در پاسخ میگوییم:
اولا : ممکن است آنها بعدا توبه کرده باشند.
ثانیا: علما معصوم نیستند.فلذا گاها در اجتهاداتشان به خطا می روند که بر مبنای اهل سنت ، نه تنها گناه نمیکنند، بلکه یک اجر و ثواب هم می برند!
جواب نقضی: اهل سنت هم معتقد به تحریف قرآن هستند.
در کتب معتبر اهل سنت از بعضی از صحابه حرف هایی نقل شده است که دال بر تحریف هستند ، از جمله:
عایشه
... عن عایشة ، أَنَّهَا قَالَت : کَانَ فِیمَا أُنْزِلَ مِنَ الْقُرْآنِ عَشْرُ رَضَعَاتٍ مَعْلُومَاتٍ یُحَرِّمْنَ ، ثُمَّ نُسِخْنَ بِخَمْسٍ مَعْلُومَاتٍ ، فَتُوُفِّیَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) وَهُنَّ فِیمَا یُقْرَأُ مِنَ الْقُرْآنِ.
چنین آیه ای در قرآن داشتیم که اگر یک فرزندی ده مرتبه شیر از یک خانمی بمکد و بخورد، این باعث محرمیت میشود؛ بعد این آیه نسخ شد و آیه دیگری آمد که اگر پنج بار یک طفل نوزاد، از هر خانمی شیر بخورد، این طفل، فرزند رضاعی او می شود؛ و روزی که رسول اکرم (ص)از دنیا رفت، این آیه را مردم قرائت می کردند و در قرآن بود!
صحیح مسلم ، کتاب الرضاع ، باب التحریم بخمس رضعات ، ح 2642 .
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?hflag=1&bk_no=158&pid=107101
توجه کنید که خداوند در قرآن کریم میفرماید :
مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَىَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ بقره/106
هر آیه ای را که نسخ کنیم یا آن را به [دست] فراموشى بسپاریم ، بهتر از آن یا مانندش را مىآوریم.مگرندانستى که خدا بر هر کارى تواناست.
یعنی اکنون باید در قرآن ،آیه ی 5 بار مکیدن باشد،زیرا به قول عایشه آیه ی 10 بار نسخ شد و بهتر از آن نازل شد!
عنْ عَائِشَةَ قَالَتْلَقَدْ نَزَلَتْ آیَةُ الرَّجْمِ وَرَضَاعَةُ الْکَبِیرِ عَشْرًا وَلَقَدْ کَانَ فِی صَحِیفَةٍ تَحْتَ سَرِیرِی فَلَمَّا مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ) وَتَشَاغَلْنَا بِمَوْتِهِ دَخَلَ دَاجِنٌ فَأَکَلَهَا..
عایشه میگوید: آیه سنگسار و آیه شیردادن به بزرگسال زیر تخت من بود ولی زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) وفات یافت و ما مشغول شدیم ، بزی آمد و آن را خورد!!
سنن ابن ماجه بتعلیق ألبانی ، ص 337 ،ح 1944، با تحسین ألبانی .
عمر بن خطاب
عمربن خطاب می گوید : در قرآن عبارت «لا ترغبوا عن آبائکم فإنه کفر بکم ان ترغبوا عن آبائکم أو ان کفرا بکم ان ترغبوا عن آبائکم» بوده است که معنای آن این است:
رو گردان نشوید از پدران خود، زیرا این کفر است که از پدران خود رو گردان شوید!
صحیح البخاری ،کتاب الحدود ، باب رجم الحبلى من الزنا إذا أحصنت ، ح 6442 .
http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=6547&idto=6547&bk_no=0&ID=3769
و در جایی دیگر می گوید : آیه رجم نیز در قرآن بوده است:
إن الله قد بعث محمدا (صلى الله علیه وسلم) بالحق وأنزل علیه الکتاب فکان مما أنزل علیه آیة الرجم .
صحیح مسلم ، کتاب الحدود ، باب رجم الثیب فی الزنى ، ج 5 ، ص 116 ،ح 1691.
http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=3273&idto=3273&bk_no=1&ID=782
عمربن الخطاب در نماز،سوره ی حمد را اینگونه می خوانده: «صراط من انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم، و غیر الضالین!»
ابن کثیر و محقق کتاب ، سند این حدیث را تصحیح کرده اند.
کتاب المصحف لابی داوود سجستانی ، ج 1 ،ص 284-286 .
http://sonat-nabi.blogfa.com/post/251
ابو موسی اشعری
ابو موسی اشعری می گوید:اصلا دو سوره تمام و کمال از قرآن حذف شده! ) و إنا کنا نقرأ سورة، کنا نشبهها فی الطول و الشدة ببراءة؛ فأنسیتها غیر أنی قد حفظت منها لو کان لإبن آدم وادیان من مال لایبتغی وادیا ثالثا و لا
یملأ جوف إبن آدم إلا التراب؛ و کنا نقرأ سورة نشبهها بإحدی المسبحات؛ فأنسیتها غیر أنی حفظت منا یا أیها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون فتکتب شهادة فی أعناقکم فتسألون عنها یوم القیامة. )
یک سوره ای بود که ما تشبیه می کردیم آن را از نظر طول و شدت، به سوره برائت و آن را فراموش کردیم؛ غیر از اینکه فقط یک آیه اش را حفظم و آن هم این است که اگر فرزند آدم دو دره بزرگ مال داشته باشد، دنبال یک دره دیگری هم میرود و پر نمیکند شکم فرزند آدم را غیر از خاک؛ یک سوره دیگری هم حذف شده است که ما آن را تشبیه میکردیم به مسبحات، و فقط یک آیه از آن را حفظم و آن این است که ای کسانی که ایمان اورده اید، چرا چیزی را میگوئید که انجام نمیدهید خودتان و ... .
صحیح مسلم ، کتاب الزکاة ،باب لو أن لإبن آدم وادیین ، ج 2 ،ص 726 ،ح 1049 .
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=1&ID=452&idfrom=1809&idto=1812&bookid=1&startno=3
ابن مسعود
وعن عبد الرحمن بن یزید ،یعنی النخعی ، قال : کان عبد الله یحک المعوذتین من مصاحفه ویقول : إنهما لیستا من کتاب الله ( تبارک وتعالى) . رواه عبد اللهبن أحمد والطبرانی ، ورجال عبد الله رجال الصحیح ، ورجال الطبرانی ثقات عبدالله بن مسعود میگفته است:سوره ناس و فلق،اصلا جزء قرآن نیستند،و با دست آنها را از مصحف پاک میکرده!
مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، کتاب التفسیر ، باب ما جاء من المعوذتین ،ح 11562.
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=87&ID=11685
عبدالوهاب شعرانی که آلوسی او را از اکابر اهل سنت معرفی کرده ، می گوید: و لولا ما یسبق للقلوب الضعیفة و وضع الحکمة فی غیر أهلها، لبینت جمیع ما سقط من مصحف عثمان.
اگر واقعا من احساس میکردم برخی از قلب های ضعیف مسلمان ها لغزش پیدا نمیکند و اینها در عقیده شان متزلزل نمیشوند، بیان میکردم آن آیاتی را که از مصحف عثمان ساقط شده است.
الکبریت الأحمر ، ص143.
شهاب الدین آلوسی هم می گوید:
والروایات فی هذا الباب، أکثر من أن تحصی.
روایات ما در کتب أهل سنت در باب تحریف قرآن، قابل شمارش نیست.
روح المعانی ، ج 1 ،ص 25 .
http://islamport.com/d/1/tfs/1/58/3120.html
جناب ابوداود سجستانی متوفای 316 هجری، کتابی نوشته به نام المصاحف تا در آن تحریف قرآن را ثابت کند و در قرن حاضر نیز فردی به نام محمد الخطیب از علمای دانشگاه الأزهر مصر، کتابی نوشت به نام الفرقان فی تحریف القرآن ، درزمانی که آقای شلتوت، مفتی أعظم مصر زنده بود، مانع از چاپ این کتاب شد، ولی بعد از او این کتاب چاپ شد:
www.mechristian.org/2007/09/21/تحریف-القرآن-عند-السنة-1-الفرقان-لأبن-ا/
- ۹۶/۱۱/۱۷
- ۸۰۶ نمایش