توحید ابن تیمیه در ترازوی نقد علمای اهل سنت
اثبات کفر گویی های ابن تیمیه از منظر کبار علمای اهل سنت
وأمَّا الحافظُ ابنُ تیمیة فَحَقَّقَها فی الخارج حتى قَارَبَ التَّشْبِیه، کما کُنْتُ سَمِعْتُ مِنْ حالِه، أَنَّهُ کان جالسًا على المِنْبَرِ، فَسَأَلَهُ سائِلٌ عن نُزُولِهِ تعالى، فَنَزَلَ ابنُ تیمیة إلى الدَّرَجةِ الثانیةِ، فقال: هَکَذَا النُّزُول، فَحقَّقَهُ فی الخَارِجِ، وبالَغَ فیه، حتى أَوْهَم کلامُهُ التَّشْبِیه.
اما حافظ ابن تیمیه (فعل خداوند) را در خارج نیز محقق میداند تا جایی که به تشبیه نزدیک شد . آنچنان که در شرح حالش شنیده ام وی بر روی منبر نشسته بود و فردی از او در مورد نحوه نزول خداوند متعال سوال کرد . پس ابن تیمیه یک پله پایین آمد و گفت : این همان نزول (خداوند) است . یعنی او فعل خداوند را در خارج محقق نمود و در مورد آن نیز مبالغه کرد تا جایی که کلام وی توهم تشبیه را بوجود آورده است .
فیض البارى شرح صحیح البخارى ، ج 6 ص 405 ، اسم المؤلف: محمد أنور شاه بن معظم شاه الکشمیری الهندی الوفاة:1352 هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – 1426ه – 2005م ، تحقیق : محمد بدر عالم المیرتهی.
و یا در جای دیگر ، حافظ کشمیری میگوید :
قال الحافظُ ابن تَیْمِیَة: من أَنْکَرَ الجهَةَ تعالى، فهو کمن أَنْکَرَ وجودَه عزَّ برهانه.
حافظ ابن تیمیه گفت : هر کس داشتن جهت برای خداوند متعال را انکار کند همانند کسی است که خداوند متعال را انکار کرده است ...
و در جواب این سخن این تیمیه میگوید :
قلتُ: ویا للعجبَ ویا للأسف، کیف سوَّى أمرَ الممکن، والواجب؟ أَمَا کان له أن یَنْظُرَ أنَّ من أَخْرَجَ العالمَ کلَّه من کتم العدم إلى بقعة الوجود، کیف تکون علاقته معه کعلاقة سائر المخلوقات؟ فإنَّ اللَّهَ تعالى کان ولم یکن معه شیءٌ، فهو خالقٌ للجهات.
میگویم (کشمیری ) : نمیدانم تعجب کنم یا تاسف بخورم ! چگونه امر ممکن و واجب را یکسان میداند ؟ آیا وی نباید به این مطلب دقت کند که آن کسی که همه عالم هستی را کتم عدم به قله رفیع وجود رساند پس چگونه آن ذات میتواتد شبیه دیگر مخلوقات باشد ؟ خداوند متعال بود آن زمانی که هیچ چیزی همراهش نبود و او خالق جهان است.
فیض البارى شرح صحیح البخارى ، ج 6 ص 563 ، اسم المؤلف: محمد أنور شاه بن معظم شاه الکشمیری الهندی الوفاة:1352 هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه – 1426ه – 2005م ، تحقیق : محمد بدر عالم المیرتهی.
همان طور که ملاحظه فرمودید علمای اهل سنت از کفریات ابن تیمیه متعجب مانده و بعد از نقل مطالب او شروع به نقد ان کرده اند.
واقعا حق داشتند که علمای اهل سنت گفته اند اگر کسی بگوید ابن تیمیه شیخ الاسلام هست کافره ( من اطلق علی ابن تیمیه شیخ الاسلام فهو کافر)
شرح حال و ترجمه محمد أنور شاه بن معظم شاه الکشمیری الهندی:
کان الشیخ (رحمه الله) إمامًا فی علوم القرآن والحدیث، وحافظًا واعیًا لمذاهب الأئمة مع إدراک الاختلاف بینهم، وقادرًا على اختیار ما یراه صوابًا، ولم یقتصر فی مطالعته على کتب علماء مدرسة بعینها - مع أنه کان حنفیًا.
http://www.islamweb.net/ramadan/index.php?page=article&lang=&id=84031
- ۹۶/۱۲/۰۸
- ۷۳۳ نمایش