تقدم افضل بر مفضول سندی بر امامت امیر المومنین(ع)
سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ق.ظ
در کتاب سنن بیهقی و مجمع الزوائد از ابن عباس از رسول الله نقل شده که فرمودند : «من استعمل عاملاً من المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه اعلم بکتاب الله و سنه نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین.
کسی که کارگزاری از مسلمین را به کار بگمارد در حالی که میداند و در میان مسلمانان کسی هست که سزاوارتر به آن و آگاه تر به کتاب خدا و سنت رسولش وجود دارد، به خدا و رسولش و به تمامی مسلمانان خیانت کرده است.
همه ما میدانیم به اقرار عمر بن خطاب، عایشه و بقیه صحابی تنها عالم آگاه به سنت رسول الله و تنها وارث سنت رسول الله ،مولی الموحدین قائد الغرمحجلین امیر المومنین علی بن ابی طالب است.
و الذی بعثنی بالحق! ما أخرتک إلا لنفسی و أنت منیبمنزلة هارون من موسى، غیر أنه لا نبی بعدی و أنت أخی و وارثی. قال: یا رسول الله! ما أرث منک؟ قال: ما ورثت الأنبیاء قبلی؟ قال: و ما ورثت الأنبیاء قبلک؟ قال: کتابالله و سنة نبیهم و أنت معی فی قصری فی الجنة مع فاطمة إبنتی ثم تلا رسول الله (صلىالله علیه و سلم) إخوانا على سرر متقبلین.
ای علی! به خدا سوگند که من تو را برای خودم ذخیرهکردهام، جایگاه تو در نزد من همانند جایگاه هارون نسبت به موسی هستی، جز اینکهپیامبری بعد از من نیست و تو برادر و وارث من هستی. علی فرمود: من چه چیزی از شمابه ارث میبرم؟ پیامبر فرمود: آنچه که أنبیاء گذشته بعد از خود به إرث گذاشتهاند! علی فرمود: یا رسول الله! أنبیاء گذشته چه ارثی گذاشتهاند؟ فرمود: کتاب خدا و سنتأنبیاءشان را. تو و فاطمه در بهشت در قصر من هستید.
الثقات لإبن حبان، ج1، ص142 ؛ المعجم الکبیر للطبرانی،ج5، ص221 ؛ الدر المنثور للسیوطی، ج4، ص371 ؛ الکامل لعبد الله بن عدی، ج3، ص207 ؛تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج21، ص415 ؛ سیر أعلام النبلاء للذهبی، ج1، ص142 ؛المناقب للخوارزمی، ص152.
اقرار صحابی به اعلمیت مولا علی (ع):
قُسمَّتِ الحِکمة عَشَرَةَ اجزاءً فَاُعطِیَ علیٌ تسعةُاجزاءً و النّاسُ جزواً واحداً و علیٌ اعلَمُ بالواحِدر مِنهُم
قسم به خدا به علی بن ابی طالب نُه دهم علم داده شده بود و قسم به خداوند که او در یک دهم باقی با شما شریک است.
الاستیعاب،۳ / ۱۱۰۴.
أسد الغابة،۴ / ۲۲.
سبل الهدى والرشادالصالحی الشامی،۱۱ / ۲۸۹.
تهذیب الأسماء واللغات،۱/۳۱۷.
ینابیع المودة،۱ / ۲۱۳.
کنزالعمال، ج ۱۳،ص ۱۴۶،ش ۳۶۴۶۱.
حلیة الاولیاء، ۱/۶۵.
در روایت دیگری از ابن عباس آمده است:
ما علمی و علم أصحاب محمد فی علم علی إلا کقطرة فی سبعة أبحر.
علم من و تمام صحابه در مقایسه با علم علی، همانند قطرهای در برابر هفت دریاست.
الإصابة لإبن حجر العسقلانی، ج2، ص509؛ حلیة الاولیاء لأبو نعیم، ج1، ص65 ؛ أسد الغابة: ج4 ،ص22؛ تفسیر الثعالبی: ج1 ،ص52؛ راجع کتاب الاستیعاب، ج3، ص39؛ مناقب الخوارزمی، ص48؛ الریاض النضرة ،ج2، ص94.
اقرار عایشه به اعلمیت مولا علی (ع)
از عایشه نقل شده است:
علی أعلم الناس بالسنة.
آگاهترین انسانها به سنت رسول الله (صلى الله علیه و سلم)، علی است.
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل ابوعبدالله (متوفای256هـ)، التاریخ الکبیر، ج 2، ص255، تحقیق: السید هاشم الندوی، ناشر: دار الفکر؛ ابن عساکر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفای571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج42، ص408، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفکر ، بیروت ، 1995.
الإستیعاب لإبن عبد البر، ج3، ص1104، ح 1855 ؛ تاریخ الخلفاء للسیوطی، ص115 ، المناقب للموفق الخوارزمی، ص91، ینابیع المودة، ج3، ص 343، انساب الاشراف،ج 2، ص 124، ح86؛شواهد التنزیل، ج 1،ص 35؛حدیث40؛ ریاض محب الدین،۲/۱۹۳؛ذخایر العقبی، ص ۷۸؛ ذخایرالعقبی،۷۸.
همچنین اقرار مولا علی (ع) به صاحب علوم مختلف بودنشان و اشراف بر سنت پیغمبر:
ومن خطبة له (علیه السلام) ینبّه فیها علی فضل الرسول الاعظم، وفضل القرآن، ثم حال دولة بنی أمیّة
النبی والقرآن وَلَنْ یَنْطِقَ، وَلَکِنْ أُخْبِرُکُمْ عَنْهُ: أَلاَ إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأْتی، وَالْحَدِیثَ عَنِ الْمَاضِی، وَدَوَاءَ دَائِکُمْ، وَنَظْمَ مَا بَیْنَکُمْ.
خطبه 157ـ پیامبر و قرآن
(صفحه 83)
از قرآن بخواهید تا سخن گوید، که هرگز سخن نمیگوید، اما من شما را از معارف آن خبر میدهم، بدانید که در قرآن علم آینده، و حدیث روزگاران گذشته است، شفادهنده دردهای شما، و ساماندهنده امور فردی و اجتماعی شما است.
حالا عزیزان چگونه می شود که ما نمیتوانیم خودمان مولا علی (ع) را به عنوان جانشین پیغمبر انتخاب کنیم؟ مگر قرآن نفرموده است کونوا مع الصادقین؟
برادرانی که جانشینان رسول خدا را ابوبکر و عمر و عثمان میدانید آیا رواست که اعلم الناس بالسنه را رها کنید و به کسی دیگر متصل شوید؟
- ۹۷/۰۳/۰۸
- ۵۱۲ نمایش