انما ولیکم در منابع اهل سنت
سه شنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱ ق.ظ
در منابع اهل سنت به سند صحیح روایت اومده که ایه انما ولیکم در منابع اهل سنت درمورد حصرت علی علیه سلام هست..
و متن روایت هست
حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الصَّفَّارُ ، قَالَ : ثنا أَبُو یَحْیَى عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَلامٍ الرَّازِیُّ بأَصْبَهَانَ ، قَالَ : ثنا یَحْیَى بْنُ الضُّرَیْسِ ، قَالَ : ثنا عِیسَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُبَیْدِ اللَّهِ عُمَرَ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ , قَالَ : ثنا أَبِی , عَنْ أَبِیهِ , عَنْ جَدِّهِ , عَنْ عَلِیٍّ ، قَالَ : نَزَلَتْ هَذِهِ الآیَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ سورة المائدة آیة 55 ، فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ، وَدَخَلَ الْمَسْجِدَ ، وَالنَّاسُ یُصَلُّونَ بَیْنَ رَاکِعٍ وَقَائِمٍ ، فَصَلَّى ، فَإِذَا سَائِلٌ ، قَالَ : " یَا سَائِلُ أَعْطَاکَ أَحَدٌ شَیْئًا ؟ " ، فَقَالَ : لا ، إِلا هَذَا الرَّاکِعَ , لِعَلِیٍّ , أَعْطَانِی خَاتَمًا . قَالَ الْحَاکِمُ : هَذَا حَدِیثٌ تَفَرَّدَ بِهِ الرَّازِیُّونَ ، عَنِ الْکُوفِیِّینَ ، فَإِنَّ یَحْیَى بْنَ الضُّرَیْسِ الرَّازِیَّ قَاضِیهِمْ ، وَعِیسَى الْعَلَوِیُّ مِنْ أَهْلِ الْکُوفَةِ .
حالا وهابی درمورد جناب یحی بن الضریس حرف میزنه ببینیم ایشون کیه
جناب یحیی بن الضریس
ابن یسار القاضی ، الإمام الحافظ ، قاضی الری، أبو زکریا البجلی ، مولاهم الرازی ، رأى محمد بن أبی لیلى .
قال النسائی : لیس به بأس . [ ص: 500 ]
وقال الحافظ إبراهیم بن موسى : منه تعلمت الحدیث .
قال علی بن المدینی : کان عند یحیى بن ضریس عن حماد بن سلمة عشرة آلاف حدیث .
روى البخاری عن یوسف بن موسى قال : ماتیحیى بن ضریس فی ربیع الأول سنة ثلاث ومائتین .
قلت : وهو جد محدث الری محمد بن أیوب البجلی مؤلف کتاب " فضائل القرآن " .
قال یحیى بن معین : 👈یحیى بن الضریس ثقة .
وقال أبو حاتم : کان عنده عن حماد عشرة آلاف حدیث .
این راوی که مشکلی نداره .. با وجود تایید جناب ابن معین و نسایی اصلا نیازی به حرف نیست ..
اومدن راوی دیگری بنام عیسی بن عبدالله رو خدشه وارد کنند بقول خودش حسابی ابروی کارشناس رو داره میبره
اولا بیان اثبات کنند جرح وارد بر ایشون مفسر هست
دوما اینجا ثابت شد برخی علمای اهل سنت دروغگو هستند
امدن گفتن زین الدین قاسم بن قطلوبغا الحنفی متاخره و ایشونو توثیق کرده و فقط حرف متقذمین رو درج کرده 😐 و درادامه میگه اتفاقا همه اونا هم اعتراف کردن که ایشون منکر الحدیثه
اقا جاهل کمتر حشیش بزن.. میکی مستهجن میگه ایشون متاخره و هرچی گفته از متقدمین گفته😂 خب این بیچاره که توثیق کرده بود بعد از بس جاهله پشت سرش میگه اما متقدمین چیز دیگه گفتن..
درنتیجه یا متاخرین شما بدروغ توثیق کردن چون شما میگی هرچی گفته از متقدمینه یا بدرست و بنابراین عیسی ثقه هست.. بگذریم از اینکه جرح وارد بر عیسی بن عبدااله مفسر نمیباشد.
اما ببینیم اصلا اهل سنت میگویند ایه در حق مولا علی هست یا نه
جناب قرطبی که متوفای 671 است میگه که
نزلت فی علی بن أبی طالب رضی الله عنه وقاله مجاهد والسدی.
تفسیر القرطبی، ج 6، ص 221
جناب سیوطی میگه که
نزلت فی علی بن أبی طالب وروى ابن مردویه عن وجه آخر عن ابن عباس مثله وأخرج أیضا عن علی مثله وأخرج ابن جریر عن مجاهد وابن أبی حاتم عن سلمة بن کهیل مثله فهذه شواهد یقوی بعضها بعضا.
لباب النقول، ج 1، ص 93
این آیه در حق علی نازل شده و ابن مردویه از ابن عباس نقل کرده و همچنین از امیرالمؤمنین و ابن جریر طبری از مجاهد نقل کرده و ابن ابی حاتم از سلمة بن کهیل نقل کرده و سیوطی میگه: این شواهدیه که یکدیگر رو تقویت میکنن
در واقع باید بگیم : روایت با توجه به سندها که متعددن همدیگه رو تقویت کردن و قطعاً این آیه در حق امیرالمؤمنین نازل شده.
اقا دیگه ابن تیمیه ملعون هم گفته
تعدد الطرق وکثرتها یقوى بعضها بعضا
وبازم میگه
ولو کان الناقلون فجارا فساقا.
علوم الحدیث ( من مجموع الفتاوى )، ج 18، ص 26
اگر ناقلین فاجر و فاسق هم باشن، وقتی طرق متعدد شد مسئله تموم شده هست
حالا میکی مستهجن هی زر بزن و بگو که نه ایه درمورد مولا علی نیست
ما باز روایت بدیم
ابن ابی حاتم توی تفسیرش از ابی سعید اشج از فضل بن دکین از ابو نعیم احول از موسی بن قیس حضرمی از سلمة بن کهیل نقل میکنه
تصدق علی بخاتمه وهو راکع فنزلت انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون.
تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4، ص 1162
امیرالمؤمنین انگشتر خود ابن تیمیه نسبت به ابن ابی حاتم میگه: از علمای اکابریه که لسان صدق داره و تفسیرش متضمن روایات قابل اعتماده.
ابو سعید اشج:
آقای ذهبی میگوید:
قال أبو حاتم ثقة إمام أهل زمانه.
الکاشف، ج 1، ص 558
ابن حجر میگوید:
ثقة.
تقریب التهذیب، ج 1، ص 305
فضل بن دکین:
ابن حجر میگوید:
ثقة ثبت وهو من کبار شیوخ البخاری.
تقریب التهذیب، ج 1، ص 446
از کبار اساتید بخاری است.
موسی بن قیس حضرمی:
یحیی بن معین بنیان گذار علم رجال میگوید:
ثقة.
ذهبی میگوید:
ثقة.
الکاشف، ج 2، ص 307
سلمة بن کهیل:
یحیی بن معین میگوید:
ثقة.
تهذیب الکمال، ج 11، ص 315
عجلی میگوید:
تابعی ثقة.
تهذیب الکمال، ج 11، ص 315
ابن سعد میگوید:
کان ثقة
تهذیب الکمال، ج 11، ص 315
ابو زرعة میگوید:
ثقة.
تهذیب الکمال، ج 11، ص 315
ابو حاتم میگوید:
ثقة
تهذیب الکمال، ج 11، ص 316
میبینیم که ایه در شان علی هست..
تا وقت هست توبه کن از اعتقاد باطلت
راویانی که نزول ایه ولایت را در حق مولا علی میدانند
السلام از صحابه
اول: ابن عباس
سند اول:
اسباب النزول واحدی، ح 175.
واحدی نیشابوری تمام روایاتش را تصحیح کرده است:
سند دوم:
انساب الاشراف للبلاذری، ص 150،ح 151.
ابن کثیر در مورد این سند می گوید:
« وَهَذَا إِسْنَاد لَا یُقْدَح بِهِ .»
این سند، قدح و خدشه ای ندارد.
تفسیر ابن کثیر ، ذیل آیه ی 55 مائده.
سند سوم:
الأمالی الخیمسیة للشجری الجرجانی ،ح 491.
سند چهارم:
الأمالی الخیمسیة للشجری الجرجانی، ح 492 .
سند پنجم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج 1، ص 210، ح 217.
سند ششم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی ، ج 1، ص 210،ح 218 .
سند هفتم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج1 ، ص 211، ح 220 .
سند هشتم:
شواهد التنزیل حاکم حسکانی ، ج 1، ص 212، ح 221.
دوم: عمار بن یاسر
المعجم الأوسط للطبرانی، ج 7، ص 130، ح 6228 .
سوم: ابو رافع
المعجم الکبیر للطبرانی ، ج 1، ص 321، ح 955.
چهارم: ابوذر غفاری
تفسیر الثعلبی ، ج 4 ،ص 80 .
شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج1، ص229، ح 235 .
پنجم: مقداد بن اسود
شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج 1، ص 228، ح 234 .
ششم: جابر بن عبدالله
شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج 1، ص224، ح 232 .
هفتم: أنس بن مالک
شواهد التنزیل حاکم حسکانی، ج 1، ص 215،ح 223.
هشتم: عبدالله بن سلام
ابن اثیر جزری در کتاب جامع الاصولش که فقط روایات صحاح سته را آورده است ، می نویسد:
6515- عبد الله بن سلام (رضی الله عنه) قال :أتیت رسول الله )صلى الله علیه وسلم) ورهط من قومی، فقلنا : إن قومنا حادونا لما صدقنا الله ورسوله، وأقسموا لا یکلمونا، فأنزل الله تعالى : «إنما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا»(المائدة: 55) ثم أذن بلال لصلاة الظهر ، فقام الناس یصلون، فمن بین ساجد وراکع وسائل، إذا سائل یسأل ، فأعطاه علی خاتمه ، وهو راکع ، فأخبر السائل رسول الله (صلى الله علیه وسلم) ، فقرأ علینا رسول الله (صلى الله علیه وسلم): «إنما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا ، الذین یقیمون الصلاة ، ویؤتون الزکاة، وهم راکعون. ومن یتول الله ورسوله والذین آمنوا ، فإن حزب الله هم الغالبون»(المائدة: 55 ، 56). أخرجه ...
جامع الأصول من أحادیث الرسول،ابن اثیر جزری ،ج 8 ،ص 6515،ح 6515 .
- ۹۷/۰۳/۰۸
- ۵۶۳ نمایش