سیصد و شصت بت در اطراف کعبه بر اساس مصادر اهل سنت عمر
روایاتی که بیان میکند سیصد و شصت بت در اطراف کعبه وجود داشته است، در مصادر اهل سنت عمر زیاد است.
به طور مثال مسند احمد بن حنبل مسند المکثرین من الصحابة مسند عبد الله بن مسعود (رضی الله تعالى عنه)
آمده است :
حدثنا سفیان عن ابن أبی نجیح عن مجاهد عن أبی معمر عن عبد الله بن مسعود دخل النبی (صلى الله علیه وسلم) و[حول الکعبة ]ستون وثلاث مائة نصب فجعل یطعنها بعود کان بیده ویقول جاء الحق وما یبدئ الباطل وما یعید جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل کان زهوقا.
نکته اول
در این روایت امده است که سیصد و شصت بت در اطراف کعبه بودند و نه داخل خانه کعبه به حول الکعبه در متن دقت کنید !
از آقایان وهابی میخواهیم که برای ما ثابت کنند این سیصد و شصت بت درون کعبه وجود داشته است ...
نکته دوم
با دقت در متن روایت درمیابیم که وجود سیصد و شصت بت در زمان فتح مکه بوده است، به دخل النبی دقت کنید.یعنی وقتی پیامبر وارد شد.خب قبل از هجرت که پیامبر شهروند مکه بودند. نیازی به وارد شدن نداشته اند پس معلوم میشود که مربوط به فتح مکه است.
همچنین موید این مدعا: ایه شریفه «جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل کان زهوقا» میباشد.
مکه در سال هشتم هجری فتح شد،در حالی که حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در سال ۳۰ عام الفیل یعنی ده سال قبل از بعثت به دنیا امده بودند. پس این ایه «جاء الحق وزهق الباطل...» ده سال قبل از بعثت پیامبر بر چه کسی نازل شده بوده است؟
نکته سوم
روایت به دنیا امدن حضرت علی در کعبه متواتر است.
همین جناب آلوسی، وقتی به قضیه ولادت أمیر المؤمنین (علیه السلام) در کعبه میرسد، میگوید:
کون الامیر (کرم الله وجهه) ولد فی بیته، امر مشهور فی الدنیا و ذکر فی کتب الفریقین السنه و الشیعه ... و لم یشتهر وضع غیره (کرم الله وجهه) کما اشتهر وضعه بل لم تتفق الکلمة علیه.
اینکه أمیر المؤمنین (علیه السلام) در درون کعبه به دنیا آمده است، شهرت جهانی دارد و در کتابهای شیعه و سنی آمده است. غیر از أمیر المؤمنین (علیه السلام)، برای کسی همچنین اتفاق نظری نیست که در درون کعبه به دنیا آمده باشد.
آلوسی در شرح الخریدة الغیبیة فی شرح القصیدة العینیة، لعبد الباقی أفندی العمری، ص15.
دوم
حاکم نیشابوری میگوید:
«فقد تواترت الأخبار أن فاطمة بنت أسد ولدت أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة.»
روایات متواترى وارد شده که فاطمه بنت اسد ، امیرمؤمنان على بن ابى طالب (کرم الله وجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است .
مستدرک حاکم، جلد 3 ،صفحه 483.
پس این خبر مشهور و متواتر است.
این تیمیه در مورد انکار تواتر میگوید :
وَأَمَّا مَنْ أَنْکَرَ مَا ثَبَتَ بِالتَّوَاتُرِ وَالْإِجْمَاعِ فَهُوَ کَافِرٌ بَعْدَ قِیَامِ الْحُجَّةِ .
هر کس منکر حدیثی شود با تواتر و یا اجماع ثابت شده، کافر است .
مجموع الفتاوى ابن تیمیه، ج 1 ، ص 109 .
دشمنان حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) ایا میخواهید کفر خود را علنی کنید ؟
وهمچنین خبر 360 بت، خبر واحد است و خبر ولادت مولا علی (ع) متواتر است که طبق قاعده رجال اهل سنت خبر متواتر متقدم است.
وللترجیح شروط ... الثانی التساوی فی القوة فلا تعارض بین المتواتر والاحاد بل یقدم المتواتر بالاتفاق کما نقله امام الحرمین.
شرطهایی برای تحقق ترجیح وجود دارد. شرط دوم آن است که دو دلیل از لحاظ قوت، همطراز باشند بنا براین بین خبر متواتر و خبر واحد، تعارضی نیست بلکه به اتفاق دانشمندان، خبر متواتر مقدم می شود چنانچه امام الحرمین این اتفاق نظر را نقل کرد.
الشوکانی، محمد بن علی بن محمد (متوفاى 1255هـ)، إرشاد الفحول إلی تحقیق علم الأصول، ج 1، ص 455، تحقیق: محمد سعید البدری ابومصعب، ناشر: دار الفکر ، بیروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ ـ 1992م.
- ۹۷/۰۴/۲۸
- ۴۴۸ نمایش