عاقبت اطاعت نکردن ازامام علی (ع)
کسی که از امیرالمومنین اطاعت نکند وارد بهشت نمی شود.
در این مطلب شما مخاطب گرامی با دو روایات صحیح در منابع اهل سنت روبرو خواهید شد که با کنار هم قرار گرفتن آنها مساله جذابی روشن می شود امیدوارم در فضایی منطقی و به دور از تعصب مطالعه کنید.
روایت اول:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ حَدَّثَنَا فُلَیْحٌ حَدَّثَنَا هِلاَلُ بْنُ عَلِىٍّ عَنْ عَطَاءِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِى هُرَیْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله علیه وسلم ) قَالَ « کُلُّ أُمَّتِى یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ ، إِلاَّ مَنْ أَبَى » . قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَمَنْ یَأْبَى قَالَ « مَنْ أَطَاعَنِى دَخَلَ الْجَنَّةَ، وَمَنْ عَصَانِى فَقَدْ أَبَى »
رسول الله فرمودند:
تمام امت من وارد بهشت می شوند مگر کسانی که سرپیچی کنند. پرسیده شد ای رسول الله چه کسی ابا می کند. فرمودند: کسی که مرا اطاعت کند وارد در بهشت می شود و کسی که من را عصیان کند و اطاعت نکند همانا سرپیچی کرده است.
صحیح بخاری ،ص۱۷۸۹، حدیث شماره ۷۲۸۰ .
روایت دوم:
حدثنا أبو العباس محمد بن یعقوب ، ثنا إبراهیم بن سلیمان البرنسی ، ثنا محمد بن إسماعیل ، ثنا یحیى بن یعلى ، ثنا بسام الصیرفی ، عن الحسن بن عمرو الفقیمی ، عن معاویة بن ثعلبة ، عن أبی ذر رضی الله عنه قال: قال رسول الله (صلى الله علیه وسلم) لعلی بن أبی طالب رضی الله عنه : « من أطاعنی فقد أطاع الله ، ومن عصانی فقد عصى الله ، ومن أطاعک فقد أطاعنی ، ومن عصاک فقد عصانی » « هذا حدیث صحیح الإسناد ، ولم یخرجاه »
أبوذر غفارى از رسول خدا (ص) نقل کرده است که به على بن أبى طالب (علیه السلام) فرمود: هرکس از من اطاعت کند، به راستى که از خداوند اطاعت کرده است، و هر کس از (فرمان) من سرپیچى کند، به راستى که از (فرمان) خداوند سرپیچى کرده است، هر کس از تو اطاعت کند به راستى که از من اطاعت کرده ، هر کس از (فرمان) تو سرپیچى کند، از (فرمان) من سرپیچى کرده است.
المستدرک علی الصحیحین ج۱۰ص۴۴۶
أخبرنا أبو أحمد محمد بن محمد الشیبانی من أصل کتابه ثنا علی بن سعید بن بشیر الرازی بمصر ثنا الحسن بن حماد الحضرمی ثنا یحیى بن یعلی ثنا بسام الصیرفی عن الحسن بن عمرو الفقیمی عن معاویة بن ثعلبة عن أبی ذر رضی الله عنه قال : قال رسول الله (صلى الله علیه و سلم) : من أطاعنی فقد أطاع الله و من عصانی فقد عصی الله و من أطاع علیا فقد أطاعنی و من عصی علیا فقد عصانی.
هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه .
تعلیق الذهبی قی التلخیص : صحیح.
مستدرک حاکم، ج۳،ص۱۳۰.
حالا یک سوال؟
اهل سنت چه پاسخی برای جنگ افروزان جمل و صفین و نهروان دارند که همه از صحابی بودند؟
چه پاسخی برای دفاع از جهنمی بودن عایشه دارند که از علی (ع)اطاعت نکرده و به جنگ با امام و سرورش مولا علی بن ابی طالب امده است؟
- ۹۷/۰۶/۱۱
- ۴۴۵ نمایش